To według nas największe atrakcje Swanetii – malowniczej krainy u stóp najwyższych szczytów Gruzji. Zobacz, czego możesz tam doświadczyć!

1. Wejdź na wieżę

Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę Swanetia i zobaczysz je na większości zdjęć. Tych kamiennych wież jest mnóstwo, zwykle stoją przy zamieszkanych wciąż domach. Najstarsze powstały ok. tysiąca lat temu jako schronienie przed skutkami wendety – tradycji, w ramach której rodzina zamordowanego ma prawo go pomścić i zabić kogoś z rodziny mordercy. Na dach większości z wież da się wejść – w Mestii widzieliśmy dwie udostępnione do zwiedzania, co nie oznacza że spełniające jakiekolwiek standardy bezpieczeństwa 😉 Na górę prowadzą drewniane drabinki – takie bardziej na słowo honoru – a na dachu po prostu się stoi, patrzy pod nogi i nie podchodzi do krawędzi. Jeśli chcecie wejść na wieże – nie tylko w Mestii – zagadajcie do miejscowych dzieciaków.

2. Zobacz i poszwędaj się po Ushguli

Nie będziemy oryginalni – Ushguli znajdziecie w każdym przewodniku i we wszystkich zestawieniach typu atrakcje Swanetii. Dlatego w dużym skrócie – wioska jest pięknie położona pod najwyższym szczytem Gruzji Szcharą, jest najwyżej zamieszkaną osadą w Europie, jedyną drogą z Mestii do Ushguli (40 km) jedzie się niecałe 3 godziny marszrutką. Z tej opcji skorzystaliśmy. Ale bardzo chcemy tam wrócić i przejść trasę Mestia-Ushguli na nogach (przez Adishi ♥). Wszystkie rady mile widziane 🙂

3. Idź w góry

Skoro już jesteśmy przy trekkingach, to w Swanetii TRZEBA wybrać się w góry. My przetestowaliśmy dwa z wytyczonych z Mestii szlaków – pod lodowiec Chalaadi i do jeziorek Koruldi. Zdecydowanie polecamy ten drugi! Trasa dość szybko (i męcząco) wznosi się nad miasteczko, na punkt widokowy z krzyżem, skąd zobaczycie moooorze gór, Mestię i Uszbę. Dalej pójdziecie w jej stronę, typowo swaneckim krajobrazem – wśród pól, łąk i kwiatów, świń, krów i koni… Więcej o trekkingu do Koruldi Lakes.

4. Wypożycz konia

Nawet jeśli nigdy nie siedziałeś w siodle albo ostatni raz w głębokiej podstawówce, jak my 😉 W Gruzji totalnie nikt się tym nie przejmuje. Konie – super atrakcje Swanetii i całej Gruzji – bez problemu można wynająć w wielu gospodarstwach, często razem z przewodnikiem, co nie jest konieczne, jeśli umiecie jeździć i wiecie gdzie chcecie dotrzeć. My wynajęliśmy w Ushguli i ruszyliśmy w stronę lodowca pod Szcharą. Lekki stres był, ale jaka przygoda!

5. Spróbuj chvishtari

Chvishtari to placuszki z mąki kukurydzianej z serem sulguni w środku. Nie jest to jedno z tych oczywistych dań, które znajdziesz w przewodnikach. Nawet nie wiedzieliśmy o ich istnieniu, dopóki nie zamówiliśmy śniadania u gospodarzy, u których spaliśmy (to kolejne must do – nie pamiętam, kiedy ostatnio najadłam się tak na śniadanie… przed górami super). Wracając do placuszków – przegryzacie chrupiącą kukurydzianą skórkę, a pod spodem ciągnący się słony, lekko wędzony ser. Pycha!

6. Przejedź się po górach z gruzińskim kierowcą

I nie mówimy tu o jeepach, które można wynająć wszędzie i dojechać nimi też prawie wszędzie (np. do jeziorek Koruldi, co naprawdę jest absurdem). Mówimy o co najmniej 20-letnich marszrutkach albo o samochodach, o których ostatnią rzeczą, jaką pomyślelibyście, jest to że uda mu się podjechać na pierwszą lepszą przełęcz. Uda się na pewno – możemy się założyć! A przy okazji będziecie mieli wyjątkową okazję zainspirowania się gruzińską kreatywnością – co i jak w wyposażeniu auta można zastąpić, beztrosko skleić power tapem albo zastosować inaczej (przykład? Pas bezpieczeństwa zapinany o rączkę z hamulca ręcznego).

7. Kup sobie zapas soli swaneckiej

Myślałam, że jest to przereklamowany gadżet, typu kora cynamonu, którą przywiozłam z Turcji i wyrzuciłam po 5 latach wegetacji w szafce. Ale nie – sól swanecka (sól z miksem kaukaskich ziół) ma 2 genialne zastosowania. Możecie zrobić sobie małą Gruzję w domu – czyli sałatkę gruzińską z ogórka i pomidora i posypać solą i naprawdę poczujecie TEN smak (no jeszcze przydałby się krzak kolendry 😉 ). Druga sprawa – sól jest trochę taką wegetą, tylko 100 razy bardziej naturalną. Dodaję ją do leczo, zup, curry, sałatek, różnego rodzaju warzywnych potrawek i jest po prostu super. Kupiliśmy na bazarku w Mestii, ale można też w innych miejscach – np. na bazarze w Kutaisi przed odlotem, żeby nie wozić przez całą Gruzję.

8. Przeleć się nad Kaukazem

Last but not least – zamiast tłuc się kilka godzin marszrutką do/z Mestii (co jest atrakcją samą w sobie) można też przelecieć się nad Kaukazem samolotem linii Vanilla Sky. Na pokład wchodzi 17 osób, więc bilety najlepiej kupić online z wyprzedzeniem. Vanilla lata z Mestii do Kutaisi, Tbilisi, Natakhtari. Samoloty wzbudzają zdecydowanie większe zaufanie niż pojazdy, o których pisaliśmy w punkcie 6. tego wpisu, więc śmiało! Widoki są piękne. Nawet przez pewien krótki moment widać Elbrus. A bilety naprawdę nie są drogie.

Atrakcje Swanetii – praktyczne info:

Marszrutki z Mestii do Ushguli i z powrotem – najlepiej pytać o nie w kioskach zaraz obok informacji turystycznej. Kiedy akurat byliśmy w centrum Mestii, punkt info był zamknięty, a też w kilku poradnikach i blogach w necie przeczytaliśmy, że informacja niechętnie dzieli się wiedzą na temat marszrutek (czemu, to pozostaje w sferze domysłów…). Ale w sezonie marszrutki jeżdżą na pewno. Warto być przed 8 rano na placu pod restauracją Koshki i na pewno zauważycie. Koszt w 2017 roku: 30 lari /os / 2 strony (jeep: 300 lari do podziału na liczbę pasażerów, max 7 osób)
→ Dokładny opis, mapkę i dużo zdjęć z trekkingu do Koruldi Lakes znajdziecie tutaj.
Ceny wypożyczenia koni to w 2017 roku: 20 lari / godzina, przewodnik dodatkowo: 10 lari/ godz. Warto negocjować. W Ushguli wypożyczyliśmy konia mniej więcej tutaj, ale kiedy potem włóczyliśmy się po miasteczku zaczepiało nas sporo dzieciaków z propozycją wypożyczenia.
Za śniadania w 2017 r. płaciliśmy 10 lari/os i wygląda na to, że to standard. Jeśli chodzi o bary, to w Mestii polecamy Sunseti – naprawdę przystępne ceny, pycha chinkali, chaczapuri i adżapsandał, duże porcje. Chvishtari też tam zjecie.
Loty Vanilla Sky: bilety kupicie tutaj. Lot Mestia-Kutaisi w 2017 roku kosztował nas 67 zł po wszystkich przewalutowaniach (kupowaliśmy jeszcze z domu). Trwał ok. 30 minut. Poza lotami z Mestii, Vanilla lata jeszcze z Tbilisi do Batumi.
→ I ostatnia ważna rada, którą bardzo szybko pojęliśmy – patrz pod nogi, w Swanetii krowie placki są wszędzie 😉

Jeśli polecacie jeszcze jakieś atrakcje Swanetii, dajcie koniecznie znać w komentarzach – wypróbujemy następnym razem. Bo – to już postanowione! – wracamy tam na pewno.